• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Новини
  • «Вчимося творити прекрасне» Інформаційний список літератури

«Вчимося творити прекрасне» Інформаційний список літератури

2018-10-19

Шлях до творчості.

Мета – сприяння забезпеченню освітньо-культурних потреб дітей, створення умов для їхнього творчого, інтелектуального, духовного та фізичного розвитку, виявлення та підтримка талановитих і обдарованих дітей, організація змістовного дозвілля, удосконалення виховної роботи та розбудова системи позашкільної освіти.

Головна характеристика творчості – створення нового.

Бути творчою людиною означає в усе навколо вносити своє, індивідуальне, унікальне, оригінальне й неповторне. Для цього потрібно вміти виходити за узвичаєні рамки, не боятися мислити, уявляти, фантазувати.

Науковці виділяють творчість наукову, технічну, літературну, музичну, образотворчу, ігрову, навчальну, побутову, ситуаційну, комунікативну. Звісно, така класифікація умовна.

У реальному житті ми маємо справу переважно не з «чистими» видами творчості, а з їх комбінацією. Згідно з «Великим тлумачним словником сучасної української мови»: «творчість – діяльність людини, спрямована на створення духовних і матеріальних цінностей; діяльність, пройнята елементами нового, вдосконалення, збагачення, розвитку». Творчим людям притаманні цілісність, здатність бачити те, чого не бачать інші, висока чутливість, певні особливості пам'яті, що проявляються в швидкому засвоєнні головного і легкому забуванні другорядного, в здатності пригадати мало суттєві дрібниці; пам'ять на рідкісні в повсякденному житті слова, образи, факти; здатність помічати й розуміти багатозначність слів, відчувати певні підтексти; а ще – швидкість, гнучкість, оригінальність, відкритість мислення, вміння узагальнювати явища, на перший погляд, між собою не пов'язані. Важливі умови творчості – спроможність до сприйняття нових ідей, здатність знаходити й порушувати проблеми, сміливість, ініціативність, незалежність суджень та оцінок і водночас самокритичність. Творчість окрилює, наповнює відчуттям повноти життя, суголосності творця зі світом. На думку психологів, саме це є головним критерієм переживання людиною щастя. Природа виникнення та розвитку дитячої творчості вже впродовж кількох десятків років є предметом досліджень багатьох учених. Нерідко джерело творчості розглядають як результат тільки внутрішніх сил, потенцій дитини. У цьому разі становлення творчих здібностей зводиться до некерованого спонтанного процесу. Найвиваженішою вважають іншу точку зору: спонукальні джерела дитячої творчості існують у самому житті й на її розвиток можна активно впливати. Відомі психологи і педагоги довели, що творчі здатності яскраво проявляються в дошкільному віці й розвиваються у процесі спеціально організованого навчання, коли діти оволодівають суспільно виробленими засобами діяльності.

Учений Л. Виговський глибоко обґрунтував положення про те, що творчість притаманна всім людям, і більшою чи меншою мірою є постійним супутником дитячого розвитку. Він вважав, що «в повсякденному житті творчість – умова існування. І все, що виходить за межі рутини, завдячує своїм виникненням творчій діяльності людини». Якщо так розуміти творчість, то неважко помітити, що творчі процеси в усій своїй повноті проявляються вже в дуже ранньому дитинстві. Дитячу творчість слід розуміти як створення дитиною суб’єктивно значущого для неї продукту – малюнка, конструкції, гри, оповідання, створення невідомих раніше деталей, що по- новому характеризують створюваний образ: різних варіантів зображень, ситуацій, рухів, характеристик героїв, інших дій; застосування засвоєних раніше способів зображення або засобів виразності у новій ситуації; прояв ініціативи в усьому.

Передумовою творчості, прояву творчих здатностей дітей є креативність, потенційна здібність до різнобічного мислення, почуттів та дій. Для заохочення дітей до пізнавальної активності, творчої діяльності варто використовувати різні розвивальні завдання; правильно оцінювати їхні досягнення, не переривати творчий процес; утримуватися від негативних оцінок, приймати твердження вихованців, не зловживаючи критичними зауваженнями; створювати ситуації вільного спілкування, обміну думками. Стійка позитивна атмосфера та емоційна привабливість занять спонукає дітей сміливо подавати власні ідеї, проявляти емоції, що сприяє формуванню творчості. Формуванню творчості сприяють, зокрема, створення дорослими доступних дітям проблемних ситуацій, пропонування творчих завдань. Чим багатший, оригінальніший внутрішній світ дитини, тим радикальні й неочікувані творчі перетворення набутих нею знань. На думку дослідників, творчий потенціал дитини має визначатися, розкриватися й розвиватися в процесі спеціально організованого навчання та виховання дитини, коли вона набуває та використовує власний досвід творчої роботи, залучається до реальних творчих справ. Завдяки цьому дитина навчається правильно орієнтуватись у довкіллі, нарощує свої творчі здібності в різних видах діяльності. Тож украй важливо, щоб дорослі, які її виховують (батьки, вихователі, вчителі), розуміли сутність психічного феномена дитячої творчості й знали умови її розвитку.

Розвиток творчості дітей молодшого шкільного віку

1. Балій-Харченко, Л. Розвиток творчих здібностей учнів / Л. Балій-Харченко // Почат. освіта. – 2009. – № 3. – С. 3-12.

2. Батура, З. Розвиток творчих здібностей учнів у позакласній роботі / З. Батура // Почат. освіта. – 2011. – № 10. – С. 10-11.

3. Вчимо творити прекрасне : [добірка статей] // Почат. освіта. – 2011. – № 11. – С. 26-31.

4. Данько, Н. Розвиток творчих здібностей молодших школярів / Н. Данько // Почат. шк. – 2013. – № 4. – С. 1-2.

5. Кобель, Т. О. Гра – творча діяльність дитини : [програма цікавих справ у групі продовженого дня] / Т. О. Кобель // Розкажіть онуку. – 2011. – № 3. – С. 54-56.

6. Ковальова, С. Г. Розвиток творчої уяви молодших школярів – складова частина процесу життєтворчості особистості : (використання інновац. креатив. технології) / С. Г. Ковальова // Почат. навчання та виховання. – 2008. – № 31. – С. 2-5.

7. Колотило, О. Вправи для розвитку асоціативності художньо- образного мислення молодших школярів / О. Колотило // Мистец. та освіта. – 2012. – № 4. – С. 43-46.

8. Кочерга, О. Психофізіологічні аспекти сенситивного стану учнів початкової школи та творчість / О. Кочерга // Почат. шк. – 2012. – № 12. – С. 6-8. 9

9. Максимович, О. Педагогічні умови розвитку творчих здібностей / О. Максимович // Почат. освіта. – 2011. – № 28. – Метод. порадник. – 2011. – Вип. 7. – С. 14-16.

10. Медведєва, І. В. Розвиток творчих здібностей молодших школярів : [методичні рекомендації] / І. В. Медведєва // Початкове навчання та виховання. – 2012. – № 16-18. – С. 22-26.

11. Митрович, Р. Розвиток креативності учнів початкових класів / Р. Митрович // Почат. освіта. – 2013. – № 18-19. – С. 22-24.

12. Навчально-творча діяльність молодшого школяра: проблема підготовки вчителя // Почат. шк. – 2012. – № 12. – С. 1.

13. Нечипоренко, К. Розвиток інтелектуально-творчих умінь учнів у навчально-виховному процесі початкової школи / К. Нечипоренко // Почат. шк. – 2012. – № 11. – С. 55-57.

14. Пєлих, Т. Творчі завдання : [завдання на тренування пам’яті, уваги та швидкості реакції, на розвиток асоціатив. та логіч. мислення, для розвитку зорової та слухової пам’яті, творчі домашні завдання] / Т. Пєлих // Почат. освіта. – 2010. – № 1. – С. 13-15.

15. Поворозник, Н. С. Ранній розвиток здібностей: проблеми і перспективи : [метод. рекомендації] / Н. С. Поворозник // Почат. навчання та виховання. – 2012. – № 16-18. – С. 49-55.

16. Савченко, О. Формування творчої активності учнів / О. Савченко // Почат. освіта. – 2012. – № 10. – С. 7-9.

17. Сушицька, О. Розвиток творчих здібностей молодших школярів / О. Сушицька // Почат. освіта. – 2011. – № 45. – С. 6-10.

18. Степанова, О. П'ять форм пошукової діяльності для розвитку креативності учнів / О. Степанова // Почат. освіта. – 2012. – № 28. – Метод. порадник. – Вип. 7. – С. 15-19. 10

19. Стратілат, І. Навчаємо дитину мислити ефективно : [про продукт. мислення] / І. Стратілат // Почат. освіта. – 2011. – № 4. – С. 3,4.

20. Тиждень творчості у початкових класах : [підбірка матеріалів] // Почат. освіта. – 2012. – № 38. – С. 1-32.

21. Толмачова, І. Досвід формування творчої уяви учнів / І. Толмачова // Почат. освіта. – 2010. – № 38. – С. 8-10.

22. Шипова, Н. О. Інтелектуальний, моральний і естетичний розвиток молодшого школяра як творчої особистості засобами театрального мистецтва / Н. О. Шипова // Почат. навчання та виховання. – 2009. – № 13. – С. 19-22. 23. Як розвивати творчі здібності обдарованих дітей : фахові секретики : [поради] // Почат. навчання та виховання. – 2012. – № 2-3. – С. 37.

Розвиток творчості дітей середнього та старшого шкільного віку

24. Байдаченко, Т. Розвиток творчих здібностей у процесі вивчення етики як засіб формування успішної особистості : з досвіду роботи / Т. Байдаченко // Історія України. – 2012. – № 24. – Правознавство та ін. суспіл. дисципліни. – 2012. – № 6. – С. 8-13.

25. Барановська, Л. Дозвольте мені стати прекрасним : худож.- естет. виховання дітей / Л. Барановська // Шк. світ. – 2010. – № 40. – Вкладка. – С. 1-3.

26. Бех, І. Своєрідність художньої творчості особистості: психологічні акценти / І. Бех // Мистец. та освіта. – 2012. – № 1. – С. 20-21.

27. Біла, І. М. Краса є істина, а істина-краса: особливості естетичного виховання у Японії : зарубіж. досвід / І. М. Біла // 11

28. Головко, А. Робота з обдарованими дітьми на уроках мови та літератури, на заняттях і в позаурочний час : метод. скарбничка / А. Головко // Укр. мова та л-ра. – 2012. – № 10. – С. 4-8.

29. Гончаренко, М. М. Формування творчої активності на уроках музичного мистецтва : виховання творчої особистості / М. М. Гончаренко // Мистец. в шк. – 2013. – № 2. – Фаховий сервер. – № 5. – С. 16 (6-8).

30. Гончарюк, Л. Розвиток творчих здібностей учнів на уроках української мови та літератури / Л. Гончарюк // Укр. мова та л-ра. – 2012. – № 6. – С. 4-8. 31. Губенко, А. В. Развиваем творческое изобретательское мышление с помощью приема увеличения-уменьшения : (для учеников сред. и старш. возраста) / А. В. Губенко // Обдар. дитина. – 2012. – № 9. – С. 37-43.

32. Губенко, А. В. Учимся мыслить и изобретать с помощью приема удвоения : (как прост. методами развить интеллект ребенка) / А. В. Губенко // Обдар. дитина. – 2012. – № 8. – С. 31-34. – Закінч. Початок № 7, 2012.

33. Діордієва, Н. Всеукраїнський турнір істориків як потужний засіб розвитку творчих здібностей старшокласників / Н. Діордієва // Історія в шк. України. – 2011. – № 10. – С. 26-29.

34. Ерошенко, Р. Эстетическое воспитание старшеклассников при изучении мировой литературы / Р. Ерошенко // Всесвіт. л-ра та культура. – 2013. – № 2. – С. 7-9.

35. Жила, С. Творчі підходи до роботи над заголовком художнього твору / С. Жила // Укр. л-ра в загальноосвіт. шк. – 2012. – № 2. – С. 39-43.

36. Заяц, Н. В. Розвиток творчих здібностей дітей з вадами слуху / Н. В. Заяц // Обдар. дитина. – 2010. – № 6. – С. 63-67. 12

37. Левченко, В. Формування та розвиток почуття прекрасного в екопсихологічній природі естетики танцю / В. Левченко // Психолог. – 2009. – № 48. – С. 11-14.

38. Калюжна, О. Завдання для розвитку творчих здібностей школярів на уроках мови та літератури / О. Калюжна // Дивослово. – 2009. – № 5 . – С. 11-13.

39. Качковська, Н. Сила Чарівника : розвиток творчого потенціалу дитини засобами пісочної анімації / Н. Качковська // Шк. світ. – 2013. – № 10. – Образотв. мистецтво. – № 5. – С. 1-2.: іл.

40. Кондратова, В. Розвиток творчих здібностей учнів на уроках образотворчого мистецтва / В. Кондратова, Т. Шлєєнкова // Мистец. та освіта. – 2012. – № 3. – С. 44-46. – Продовж. Початок № 2, 2012.

41. Максимов, М. Роль шкільної психологічної служби у розкритті творчого потенціалу дитини / М. Максимов // Рідна шк. – 2013. – № 3. – С. 58-61.

42. Назаренко, Л. Розвиток творчих здібностей старшокласників засобами мультимедійних технологій / Л. Назаренко // Укр. л-ра в загальноосвіт. шк. – 2009. – № 10. – С. 13-15.

43. Нікуліна, Т. Взаєморозуміння : [проект з організації та реалізації питань розвитку творч. здібностей дітей] / Т. Нікуліна // Шк. світ. – 2012. – № 19. – С. 9-12.

44. Петруніна, Я. Помилки дорослих : погляд на проблему / Я. Петруніна // Шк. світ. – 2012. – № 4. – С. 1, 3.

45. Пилипенко, Г. А. Развитие творческих способностей литературно одаренных детей / Г. А. Пилипенко // Обдар. дитина. – 2012. – № 6. – С. 8-15.

Мистецтво творити

Періодичні видання для дітей

«Жасмин» - захоплюючий журнал для дівчаток від 8 років допоможе опанувати різними техніками рукоділля. Квіти з паперу, ниток, тканини, вітальні листівки, вироби з бісеру, подарунки для рідних та друзів своїми руками тощо. Майстер-класи, поради, конкурси, призи.

«Умійко» - саморобки, ігри, логічні завдання, конкурси, казки. Розвиток логічного та образного мислення, орієнтування. Тренування дрібної моторики рук і зорового сприйняття, формування у дитини навичок самостійної праці.

«Щедрику-Ведрику»

Благодійна організація Благодійний дитячий фонд “Щедрику-Ведрику”, видає єдиний щомісячний Всеукраїнський дитячий літературно-художній журнал “Щедрику-Ведрику”. Журнал присвячений творам дітей України з метою дати їм змогу заявити про свої таланти на всю Україну. Обсяг журналу – 44 сторінки. Журнал “Щедрику-Ведрику” дає дітям багато можливостей: друкувати безкоштовно роботи дітей (малюнки, вишивки, вірші, оповідання та ін.),віднайти друзів на Україні та спілкуватися із ними. Також вони мають можливість брати участь у всіх конкурсах та акціях, які буде проводити фонд “Щедрику-Ведрику” та журнал “Щедрику-Ведрику”. «Щедрику-Ведрику» – перший і єдиний дитячий журнал, який дає можливість дітям України та дітям сиротам інтернатних закладів виявити про свої здібності та можливості!

Юний моделіст-конструктор Загальноукраїнський журнал технічного моделювання для майбутніх інженерів і технодизайнерів.

Періодичні видання для вихователів, вчителів, батьків

«Артклас» – ексклюзивний посібник з художньо-естетичного виховання та розвитку творчих здібностей дітей та молоді засобами мистецтва. Видається з 2003 року на базі Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, Львівської національної академії мистецтв, Львівської дитячої галереї. Відзначений як краще видання з мистецтва в Україні у 2005 та 2008 роках. Виданий на крейдованому папері, форматом А-4, повнокольоровий. Науково-популярний зміст, високоякісний ілюстративний матеріал дають можливість для пізнання й розширення знань з галузі мистецтва, від найдавніших часів до наших днів.

Джміль (дітям: живопис, музика і література) З 2000 року в Україні видається дитячий мистецький журнал “Джміль”. Він легко і цікаво знайомить читачів з азами живопису, музики і літератури. Матеріали журналу направлені на розвиток художньої культури, зв’язного мовлення акторських здібностей, логіки, асоціативного мислення, подаються методичні вказівки щодо роботи батьків з дітьми, вчителів на уроках малювання та розвитку творчих здібностей в цілому. Тут можна знайти і тексти дитячих пісень з нотами, уроки танців. Це єдиний журнал МОН України, який легко і цікаво розвиває потенціал дитини за науково обґрунтованими технологіями. Відповідає державним стандартам освіти. Добрий друг дитині, помічник батькам і педагогам.

Мистецтво в школі (музика, образотворче мистецтво, художня культура). Практичний журнал для вчителя музичного мистецтва, образотворчого мистецтва, художньої культури, який включає рекомендації науковців, поради психологів, розробки уроків, статті з досвіду роботи, сценарії творчих заходів, оглядові статті про всі види й жанри мистецтва, картинну галерею, нотний матеріал для виконання і багато цікавої та корисної інформації.

Мистецтво та освіта

На сторінках журналу – репродукції картин відомих художників, статті про новини мистецтва, подано дидактичний матеріал, методичні рекомендації, досвід педагогів.

Обдарована дитина

В журналі – ексклюзивні матеріали з розвитку дитячих здібностей та талантів: тести, методики, тренінги розробки уроків та досвід кращих дошкільних та шкільних навчальних закладів. Для педагогів, психологів, батьків

Кiлькiсть переглядiв: 351

Коментарi